صفحه اصلی

در حال بارگیری...

نواب اربعه؛ واسطه اجابت توسلات

برگرفته از کتاب بشارت از حضرت حجت (عج)، ص٢٢٧
شیخ طوسی قدس‌سره زیارتی با عنوان «زیارة الأبواب» بیان کرده است که می توان آن را برای هر یک از نواب اربعه خواند و در ضمن فقرات آن، به وسیله هر یک از این نواب، به ائمه علیهم‌السلام متوسل شد. در یکی از عبارات این زیارت آمده است: «بِكَ إِلَيْهِمْ تَوَجُّهِي‏؛ به وسیله تو به سوی آنان رو می کنم».

نواب اربعه خیلی بزرگوار بودند. [می توان] در دعوات و در توسلات، آن‎ها را شفیع و واسطه قرار داد.[١] بلکه ظاهراً عریضه نوشتن به نواب و این‎طور چیزها هم [در روایات] هست.[٢] آن‎ها خیلی مهم هستند.

 


١. این زیارت به این نحو است:

ابتدا به پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله سپس حضرت علی علیه‌السلام و بعد از آن حضرت خدیجه سلام‌الله‌علیها، حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها، امام حسن علیه‌السلام، امام حسین علیه‌السلام و سایر امامان علیهم‌السلام تا امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف سلام کن.

سپس بگو: «السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا فُلَانُ بْنَ فُلَانٍ (به جای این عبارت نام یکی از نواب اربعه که قصد زیارت او شده گفته شود) أَشْهَدُ أَنَّكَ بَابُ الْمَوْلَى أَدَّيْتَ عَنْهُ وَ أَدَّيْتَ إِلَيْهِ مَا خَالَفْتَهُ وَ لَا خَالَفْتَ عَلَيْهِ فَقُمْتَ خَالِصاً وَ انْصَرَفْتَ سَابِقاً جِئْتُكَ عَارِفاً بِالْحَقِّ الَّذِي أَنْتَ عَلَيْهِ وَ أَنَّكَ مَا خُنْتَ فِي التَّأْدِيَةِ وَ السِّفَارَةِ وَ السَّلَامُ عَلَيْكَ مِنْ بَابٍ مَا أَوْسَعَهُ وَ مِنْ سَفِيرٍ مَا آمَنَكَ وَ مِنْ ثِقَةٍ مَا أَمْكَنَكَ أَشْهَدُ أَنَّ اللَّهَ اخْتَصَّكَ بِنُورِهِ حَتَّى عَايَنْتَ الشَّخْصَ فَأَدَّيْتَ عَنْهُ وَ أَدَّيْتَ إِلَيْهِ»

بعد از آن دوباره به همان صورت قبل به پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله سپس حضرت علی علیه‌السلام و بعد از آن حضرت خدیجه سلام‌الله‌علیها... تا امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف سلام کن و بگو:

«جِئْتُكَ مُخْلِصاً بِتَوْحِيدِ اللَّهِ وَ مُوَالاةِ أَوْلِيَائِكَ وَ الْبَرَاءَةِ مِنْ أَعْدَائِهِمْ وَ مِنَ الَّذِينَ خَالَفُوكَ يَا حُجَّةَ الْمَوْلَى وَ بِكَ إِلَيْهِمْ تَوَجُّهِي وَ بِهِمْ إِلَى اللَّهِ تَوَسُّلِي ثُمَّ تَدْعُو وَ تَسْأَلُ اللَّهَ مَا تُحِبُّ تُجَبْ إِلَيْهِ إِنْ شَاءَ اللَّهُ».

تهذیب الاحکام، ج۶، ص١١٨.

٢. جهت اطلاع بیشتر به این لینک مراجعه فرمایید.

 

 

جهت مشاهده تمامی تولیدات رسانه‌ای مرتبط با کتاب «بشارت از حضرت حجت(عج)»، و دسترسی به مجموع صوت‌ها و فیلم‌های بیانات حضرت‌ آیت‌الله بهجت، که قابلیت دسترسی به آن‌ها از طریق بارکد(QR)، در حاشیه صفحات کتاب فراهم گردیده است، به لینک ذیل مراجعه فرمایید:

ویژه‌نامه اینترنتی کتاب بشارت از حضرت حجت(عج)

 

آخرین مطالب

نمایه‌ها

فیلم ها